Koningsdag 2022

Programma Koningsdag 2022

Op woensdag 27 april a.s. vieren wij de verjaardag van Z.M. de Koning. Die dag staan we ook stil bij het belang van de eeuwenoude band tussen Nederland en het Huis van Oranje-Nassau, het vorstenhuis dat voor velen in onze samenleving symbool staat voor vrede, vrijheid en verdraagzaamheid. Gesymboliseerd in de Nederlandse driekleur met Oranjewimpel. Gezien de oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende gespannen internationale verhoudingen, is het waardevol stil te staan bij de betekenis van Koningsdag en de vrijheid, die niet vanzelfsprekend is.

De afgelopen twee jaren hebben we Koningsdag vanwege de overheidsmaatregelen in het kader van het inperken van de Corona-pandemie niet op de gebruikelijke wijze kunnen vieren. Dit jaar pakt het bestuur van de Algemene Oranjevereniging “Oranje-Nassau” de Oranje-draad weer op. Het programma dat we voor ogen hebben roept veel herkenning op aan de mooie feesten van een paar jaar terug. Nog wel bescheiden, maar met genoeg ingrediënten voor een feestelijke dag.

Hieronder vind je een overzicht van het totale programma op en rondom Koningsdag 2022.

Kermis
Al in de dagen voor Koningsdag kunnen we in de stemming komen op de kermis in het dorpscentrum. Van 22 april tot en met 27 april is er op de kermis vermaak voor jong en oud.

Opening Koningsdag Haren (10.00uur Raadhuisplein)
Het officiële startschot wordt gegeven door wethouder Broeksma van de gemeente Groningen. Om 10.00 uur komen we op het Raadhuisplein bij elkaar om Z.M. Koning Willem Alexander toe te zingen. We kijken dan ook wie van de schooljeugd de mooiste prestatie heeft geleverd met een kleurplaat of het ontwerpen van een nieuwe kroon voor de Koning. De scholen hebben daarvoor al informatie gekregen. Na de opening kan de jeugd ballonnen versieren. Deze planten we op het Raadhuisplein en de mooiste ballonnen winnen een prijs. Joris ten Have is met zijn draaiorgel bij de zorgcentra en zal ook het feest in het dorp opluisteren.

Vrijmarkt voor kinderen (12.00uur Dorpscentrum)
Met wat mooi weer is de vrijmarkt voor kinderen weer een grote trekker voor veel publiek in het dorp. Vanaf ongeveer 12.00uur gaat de markt open, kom dus eerst even langs bij de opening op het Raadhuisplein.
Tot ongeveer 16:00 uur kun je gratis een rondrit maken met een Jan Plezier getrokken door paarden.

Niet verkochte spullen op de vrijmarkt dienen weer meegenomen te worden en mogen niet achterblijven.

Speurtocht: Kronen van de Koning (de hele dag)
Wegens het succes van vorig jaar organiseren we ook dit jaar weer een puzzeltocht in het dorp. Op 27 april kan iedereen op kroontjesjacht. Als je alle kroontjes opzoekt, dan kun je met de bijbehorende letters een woord maken (en natuurlijk een prijs winnen). De puzzeltochten kun je vinden in Oosterhaar en het centrum van Haren.
Speurtocht volbracht en een woord kunnen maken? Mail uiterlijk 30 april je oplossing + welke route je hebt gelopen naar oranjeverenigingharen@gmail.com. Onder de juiste inzendingen verloten we enkele prijzen. De winnaars krijgen bericht! Klik hier voor de routes.

Oranjeconcert (20.00uur, Gorechtkerk Haren)
’s Avonds is er het Oranjeconcert in de Gorechtkerk. Chr. Fanfarekorps Juliana uit Hoogezand speelt op topniveau diverse stukken die passen bij Koningsdag. Ook bij het concert vergeten we Oekraïne niet. Het concert begint om 20:00 uur en de toegang is gratis.

Oranjememorabilia
Al vele eeuwen gaan vreugdevolle gebeurtenissen binnen het Huis van Oranje-Nassau vergezeld van Oranjesouvenirs. De Harense Oranjevereniging is benieuwd naar uw meest favoriete Oranjesouvenir en het daarbij behorende verhaal. Stuur een foto van het object en het verhaal naar oranjeverenigingharen@gmail.com. Wij plaatsen uw bijdrage dan op de website van de Oranjevereniging (anoniem indien gewenst). Zie hier de pagina met de inzendingen.

Speuren in Haren de Krant
Speuren kun je ook in Haren de Krant, er zijn vlaggetjes verstopt. Heb je het goede aantal gevonden, dan maak je kans op een oranje verrassing van Groeneveld Bloemsierkunst. Mail je oplossing uiterlijk 30 april naar oranjeverenigingharen@gmail.com De winnaar krijgt bericht.

Donaties
De activiteiten die we organiseren worden mede mogelijk gemaakt door donateurs. Om dit in de toekomst voort te kunnen zetten, zijn alle donaties welkom. Huidige donateurs ontvangen van ons weer de donateursbrief. Wil je je aanmelden als donateur? Of een eenmalige donatie doen? Alle donaties zijn welkom. Klik hier voor meer informatie.

Volg ons ook op Facebook: Koningsdag Haren

Één reactie op “Programma Koningsdag 2022”

Leuke activiteiten en je kunt niet alleen naar het Centrum van Haren maar ook een leuke puzzeltocht maken. Super